Позиція МОН: освітня субвенція розрахована так, щоб вистачило всім
«Формула, за якою у 2018 році здійснюється розподіл коштів освітньої субвенції між місцевими бюджетами, враховує всі ключові параметри, є справедливою та абсолютно прозорою» - йдеться в інформації від 23 лютого 2018 року на сайті Міністерства освіти і науки України.
Якщо оперувати загальними показниками по країні, то в 2017 році розмір освітньої субвенції становив 52,6 млрд грн. Важливо заначити, що у 2017 році освітня субвенція спрямовувалась виключно на оплату праці педагогічних працівників, і попередній її розрахунок тоді базувався лише на пропозиціях місцевих органів влади без урахування статистичних даних. І він був реально завищеним, особливо на рівні областей. Про це свідчить той факт, що, навіть з урахуванням підвищення зарплати вчителям в 2017 році в середньому на 50%, залишки освітньої субвенції на рахунках місцевих бюджетів склали 4,1 млрд грн. Таким чином місцеві органи влади фактично витратили на зарплату вчителям в 2017 році 48,5 млрд. грн.
В 2018 році розмір освітньої субвенції, розрахований із застосуванням Формули, складає 61,7 млрд грн. У ній закладено кошти на збільшення оплати праці вчителям. І якщо порівняти 61,7 млрд.грн. цьогорічної освітньої субвенції з фактичними минулорічними витратами (48,5 млрд грн), то ми побачимо зростання на 27%. Тому заява Уряду про підвищення зарплати в цьому році на 25% є фінансово забезпеченою. До того ж, місцевим органам управління не слід забувати про залишки минулорічної освітньої субвенції на своїх рахунках (4,1 млрд грн).
В МОН визначили найбільш поширені причини «нестачі» коштів з цьогорічної субвенції місцевим органам влади на зарплату вчителям, серед яких: маніпулювання місцевою владою рішеннями Уряду, створенням за рішенням місцевої влади ролзгалудженої мережі спеціалізованих закладів середньої освіти з поглибленим вивченням окремих предметів, подання органами місцевого самоврядування некоректної вхідної інформації для розрахунку, отримання маленькими містами статусу міст обласного значення, інші подібні варіанти.
Як повідомляють у Міністерстві, для врегулювання питань недостатнього обсягу освітньої субвенції, за результатами місячного/квартального звіту про виконання місцевих бюджетів обласна держадміністрація має право подати МОН, як головному розпоряднику бюджетних коштів, обґрунтовані пропозиції щодо перерозподілу видатків субвенції між обласним бюджетом, бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами (у межах видатків регіону).
У разі підтвердження недостатнього обсягу освітньої субвенції за результатами спільного з Міністерством фінансів аналізу доходів та витрат кожного конкретного органу місцевого самоврядування Міністерство освіти і науки визначить доцільність виділення додаткового фінансування з резервного фонду за результатами виконання державного бюджету за 9 місяців.
Подаємо повний текст допису.