header-image

В Сумській міській раді 3 травня відбулась робоча зустріч міського голови Олександра ЛИСЕНКА з керівниками закладів загальної середньої  освіти міста, яка мала на меті обговорення потреб закладів освіти міста і прийняття консолідованих рішень. Серед ряду важливих питань порядку денного – особливості розподілу освітньої субвенції у 2018 році.

З інформацію до присутніх звернулась голова міського комітету профспілки працівників освіти Людмила ГОГА, яка зазначила, що окреслене питання є надзвичайно актуальним для галузі «Освіта» міста з січня 2018 року. Мова йде про недостатній обсяг коштів на оплату праці вчителів, які фінансуються за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, розподіл якої  у 2018 році здійснюється за новим формульним розрахунком.

19 квітня 2018 року в Києві відбувся пленум ЦК Профспілки з питання виконання Галузевої угоди між МОН і ЦК Профспілки. В роботі пленуму взяв участь заступник міністра освіти і науки України Павло ХОБЗЕЙ, який чітко окресли позицію МОН щодо дефіциту коштів освітньої субвенції, особливо в містах обласного значення. 

Заступник міністра зазначив: « В міністерство надходять зауваження та пропозиції щодо удосконалення цього документа, дійсно це так, оскільки формула є новою і за результатами використання вона потребуватиме удосконалення. МОН готує до перегляду складові цієї формули з метою їх вдосконалення і її перегляд можливий лише за результатами її застосування за певний період. На сьогодні в МОН створена міжвідомча робоча група з удосконалення формули розподілу освітньої субвенції з залученням експертів МОН, Мінфіну, ОДА, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування, проектів міжнародної технічної допомоги. Завдання робочої групи є здійснення моніторингу застосування формули у 2018 році, перегляд технічних елементів, розгляд спеціальних випадків та потреба в змінах.

Дійсно, формула не враховує поділ класів на підгрупи і не враховує доплати 10%.  Ми розуміємо, що є некоректним, якщо ми кажемо, що субвенція покриває усі видатки на заробітну плату педагогічних працівників. Ні, не покриває, особливо не покриває в містах обласного значення, там, де значна частина класів має чисельність більше 28 учнів. Але це не було зроблено тому, що, по-перше, ми не маємо досконалої статистики і дуже боїмось маніпуляцій. Завжди приводжу приклад, якщо є 50 дітей на 2 класи, чи це буде 20 і 30, чи це буде 25 і 25. Переважно це є 20 і 30, бо це кращі умови для навчання, ми це розуміємо, але це вимагає додаткові кошти на поділ. Цих статистичних даних ми не маємо і ми є проти цих великих класів, які на сьогодні існують, а це було би стимулом для міст утворити ці великі класи і, відповідно, вимагати гроші від держави. По-друге, 5 квітня 2018 року була велика урядова нарада з участю Президента  Петра ПОРОШЕНКА, який підкресливив, що «подібно до того, як держава добровільно розділила з органами місцевого самоврядування важелі впливу, так і місцеві виборні органи мають розділити з центром спільну відповідальність за майбутнє країни», а Прем’єр-Міністр Володимир ГРОЙСМАН у своєму виступі сказав: «Забудьте, будь ласка, що центральний орган влади має дати. Чому? Більше 5% ВВП у нас іде на армію, більше 130 млрд. це є дотація Пенсійного фонду, близько 42 млрд. – обслуговування державного боргу. Місцеві ж органи мають доходи.»  

«Є міські голови, які заявляють, що не хочуть додавати кошти на поділи, спеціалізовані заклади, говорячи, що ці видатки має покривати уряд і міністерство фінансів. Насправді ситуація з державним бюджетом є набагато напруженіша, ніж  з місцевими бюджетами.  Ми знали, що треба додавати особливо великим містам, але ми знаємо, що вони мають доходи, кошти розташовуються на депозитах. Зайвих грошей, звичайно, не буває, але, коли ми говоримо про вчителів, про освіту,  має бути солідарна підтримка і тому місцеві органи влади мають це зробити. По місту Києву це зроблено. Але по більшості міст, де мери є опозиційні, кошти не виділяються з міського бюджету, вже готується передвиборча кампанія і учителів використовують, аби йти проти влади», - зазначив у своєму виступі Павло ХОБЗЕЙ.

Особливо резонансним у місті Суми стало питання подальшого функціонування в повному обсязі спеціалізованих закладів з мистецьким напрямком навчання, зокрема школи №29,  менші об’єми у школи №7. Міністерство з цього приводу чітко коментує, що місцева влада надавала статус спеціалізованого закладу, отже вона і має нести відповідальність за забезпечення оплати праці вчителів, які надають освітні послуги.

Міністерство називає цілий ряд можливих додаткових джерел фінансування витрат, пов’язаних з фінансуванням закладів загальної середньої освіти, серед яких можуть бути: понадпланові надходження, спрямування вільного залишку коштів, капітальні видатки бюджету розвитку, кошти, розміщені на депозитних (вкладних) рахунках в установах банків, кошти, перерозподілені шляхом скорочення непершочергових та неефективних видатків, кошти базової або стабілізаційної дотації, які передбачена в Державному бюджеті на 2018 рік. І, підсумовуючи, МОН зазначає, що питання фінансового забезпечення галузі освіти мають вирішуватися органами виконавчої влади та місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевих бюджетів, вказаних коштів та з інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

ЦК Профспілки, ОК Профспілки, міська профспілка, починаючи з 3 березня, звертались в органи місцевого самоврядування, ВРУ, КМУ, МОН, Сумську ОДА, Сумську облраду. В свою чергу Сумська міська рада направила відповідні звернення у ВРУ та КМУ. Ми отримали відповіді з ряду інстанцій, а на деякі ще чекаємо. Але чітко усвідомлюємо, що найближче і найнадійніше джерело фінансування серед перелічених вище – місцевий бюджет. Звичайно, дефіцит коштів на оплату праці складає на 2018 рік значну суму - більше 31 млн.грн. 

Але вчителя не цікавить, з якого бюджету йому видадуть заробітну плату, вчителю важливо, щоб він отримав її в повному обсязі за виконану роботу, а гучні урядові заяви про підвищення статусу і заробітної плати вчителя на 25 відсотків з 01.01.2018 року нарешті втілилися в життя. Бо на сьогоднішній день заробітна плата учителя міста Суми з 01.01.2018 року підвищилася на 10%, як і у будь-якого працівника бюджетної галузі, в зв’язку із підвищенням мінімальної заробітної плати. Ми зберегли 15% розмір надбавки педагогам за престижність педагогічної праці, і в цьому велика заслуга стабільної позиції міської влади і управління освіти і науки Сумської міської ради. Але у нас не працює постанова Уряду від 11.01.2018 року № 22 «Про підвищення оплати праці педагогічних працівників», згідно якої з 01.01.2018 року підвищено посадові оклади педагогічних працівників, оплата праці яких здійснюється за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, на 10%. Така ситуація засмучує вчителів, керівництво закладів, адже в Сумській області лише в місті Суми не здійснюються такі виплати. Звичайно, ми не може порівнювати місто Суми з іншими містами області, але питання варто терміново вирішувати, можливо поетапно з травня до початку відпускної кампанії. 

Не можу обійти увагою питання можливого підвищення на 10% посадових окладів педагогічних працівників ДНЗ, дошкільних відділень НВК, позашкільної освіти і ПТНЗ раніше встановленого урядовою постановою терміну 01.09.2018 року. Таку позитивну практику ми маємо у 2017 році, коли дане підвищення відбулось з 01.05.2017 року, на 4 місяці раніше встановленого урядом терміну. 

Хочемо почути бачення засновника закладів освіти з приводу можливого фінансування з міського бюджету окреслених у виступі питань, а також позицію щодо розміру надбавки за престижність педагогічної праці на наступний навчальний рік.

Мер міста Олександр ЛИСЕНКО зазначив, що «коли приймали постанову КМУ 11.01.2018 року, міський бюджет уже був схвалений без урахування цих коштів. Реформи завжди проходять складно. На мою думку, треба зміни проводити так, щоб люди не постраждали. Наразі найактуальніші питання: виплата 10%, фінансування поділу класів на підгрупи для вивчення окремих предметів, функціонування груп продовженого дня і спеціалізованих шкіл з мистецьким профілем. Ми усвідомлюємо, що місцевий бюджет має надати фінансову підтримку у вище окреслених питаннях, і ми будемо їх вирішувати, переносимо в зв’язку з цим з 30 травня на 23 травня заплановану сесію міської ради, на яку виходимо з чітким алгоритмом вирішення проблемних питань галузі, чітким фінансуванням і виділенням коштів. Зараз ми будемо вишукувати фінансові можливості міського бюджету. Що стосується розміру надбавки за престижність педагогічної праці, то зменшення її розміру не передбачається». 

Міський голова запевнив у своїй підтримці освітян та закликав, у разі виникнення будь-яких питань, збиратися за круглим столом. «Прошу звертатися, висловлювати свої думки, напрацювання, ідеї та шляхи їх реалізації. Будемо максимально допомагати, щоб і в подальшому ефективно працювати», – підкреслив Олександр ЛИСЕНКО.

Начальник управління освіти і науки Сумської міської ради Антоніна ДАНИЛЬЧЕНКО зазначила, що у випадку виділення додаткових коштів з міського бюджету, вже з 15 травня можна розпочати поетапну виплату 10% підвищення заробітної плати вчителям. Адже в закладах працюють вчителі по строковим договорам до 31.05.2018 року і вони не повинні втратити в зарплаті.

новини інформаційного порталу Сумської міської ради

новини телекомпанії СТС 

новини телерадіокомпанії ВІДІКОН

Голова міського комітету Профспілки Людмила Гога