header-image

79% українських вчителів вважають, що систему підвищення кваліфікації педагогів потрібно реформувати й робити це має Міністерство освіти і науки України. Такі результати опитування 8427 педагогів з усієї України, яке проводило ГО " EdCamp Україна" разом із Міністерством освіти і науки України – “Навчати й навчатися: як і куди зростати українському вчительству.

 

«Реформування варто починати зі скасування монополії обласних інститутів післядипломної освіти. Закон «Про загальну середню освіту», якщо Верховна Рада прийме його восени, деталізуватиме відповідну норму Закону «Про освіту» та передбачатиме можливість для вчительства підвищувати кваліфікацію в неурядових організаціях. Ми сподіваємося, що нам вдасться закласти гроші на це у бюджеті на 2019 рік. Ми працюємо над цим із Міністерством фінансів. Як мінімум, ми розробимо критерії для всіх організацій, що займаються підвищенням кваліфікації шкільних педагогів. Перелік інституцій, котрі відповідатимуть критеріям, опублікуємо на сайті МОН, щоб педагоги змогли обирати. Таке навчання можна буде зарахувати до годин підвищення кваліфікації. До речі, якщо закон приймуть, години зростуть удвічі», – повідомила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич на четвертій національній (не)конференції EdCamp Ukraine 2018.

Пропозиції до критеріїв для визначення переліку таких установ EdCamp Ukraine презентує для обговорення наприкінці серпня. Також вестиметься відкрите онлайн-обговорення на сторінці, де проводилось опитування вчителів.

Окрім невдоволення системою підвищення кваліфікації, в межах опитування педагоги  також вказували на найбільші прогалини у власній освіті. Так, 45% зізналися, що їм бракує вивчення іноземних мов, 43% хочуть дізнатися про профілактику професійного вигорання, 39% – про створення нового освітнього простору. 64% потребують очних курсів, тренінгів, а 54% задовільнили б і дистанційні форми навчання. 56% опитаних хотіли б скористатися програмами обміну в Україні та за кордоном.

За словами натхненника руху EdCamp Ukraine, радника Міністра освіти і науки Олександра Елькіна, опитування засвідчило, що найбільший запит від учительства – саме на міждисциплінарні теми.

«Педагоги потребують знань, яких бракувало  в інститутах післядипломної освіти. Що таке інклюзивна освіта і як запобігати булінгу? Як працювати в умовах стресу? Де шукати гроші на освітні проекти? Щоб отримати відповіді, вчителям потрібно вільно обирати місця, де ці відповіді можна знайти. І якщо це буде недержавна установа, це не має бути проблемою. Головне – ефективність», - пояснив Олександр Елькін.

«Я вже втретє приїжджаю на EdCamp Ukraine і сподіваюся робити це надалі. Дуже важливо розуміти світові тренди, дізнаватися, як змінюються парадигми – і в методиках викладання, і в самих принципах взаємодії між педагогами, дітьми, батьками. Скажімо, цього разу на EdCamp ми багато говорили про педагогіку партнерства, яка передбачає, що рішення про освіту дитини приймаються родиною і педагогами спільно, в обговоренні, і відповідальність кожної сторони принципово зростає», – розповіла вчителька у загальноосвітньої школи з села Трудолюб на Полтавщині Валентина Федоряка.

Олена Масалітіна, програмний директор EdCamp Ukraine і також радниця Лілії Гриневич, зазначає, що йдеться не лише про порушення монополії державних інституцій, а й про їхній розвиток.

«Важливо, щоб послуги наявних інституцій були доповнені альтернативними можливостями підвищувати кваліфікацію. Хочемо мотивувати державні й недержавні установи співпрацювати та розвиватися у потрібних учительству аспектах — і завдяки опитуванню ми тепер точніше розуміємо, які це напрями», – додала  Олена Масалітіна.

При проведенні опитування «Навчати й навчатися: як і куди зростати українському вчительству» експерти спирались на досвід подібних опитувань у світі. Наприклад, дослідження Bill and Melinda Gates Foundation й TALIS від Організації економічного співробітництва та розвитку. Магістральними партнерами національного дослідження в Україні стали Міжнародний благодійний фонд «Відродження» і Представництво Фонду народонаселення ООН.

Вибрані результати опитування опубліковано на інформаційних ресурсах EdCamp Ukraine, а повний звіт, доповнений після громадського обговорення, буде оприлюднено у кінці серпня. З нього можна буде також дізнатися, які потреби українського вчительства постають гостро, а які ще не усвідомлені, яку підтримку у професійному зростанні педагоги отримують на різних рівнях і якої – катастрофічно бракує, як часто і куди подорожують освітяни, які мають стереотипи тощо.

Офіційний сайт опитування: https://www.edcamp.org.ua/teachandlearn.

Офіційний сайт EdCamp Ukraine: https://www.edcamp.org.ua/.

Довідка

Ініціатива EdCamp народилася в 2010 році в США. Американські вчителі і вчительки вирішили створити альтернативний державному спосіб підвищення кваліфікації та професійного розвитку педагогів. З тих пір рух EdCamp поширився у 32 країнах, однією з перших країн, яка приєдналася до американської ініціативи, стала Україна. Сьогодні українська спільнота EdCamp — найбільша у світі за межами США.

Громадська організація «ЕдКемп Україна» (або Спільнота відповідального вчительства EdCamp Ukraine) має на меті покращення кваліфікації шкільних педагогів, підвищення статусу вчительок і вчителів та загалом реформування системи освіти України. Сьогодні EdСamp Ukraine є найбільшим незалежним освітянським рухом у країні, до нього вже приєдналися 20 000 прогресивних педагогів.

Регіональні (не)конференції (міні-едкемпи) щомісяця проходять в різних закладах освіти по всій Україні, з моменту створення спільноти у 2015 році в регіонах відбулися 82 події для місцевих громад.

Джерело: прес-центр МОН